پودر ثعلب

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟ | بازرگانی Soren

ثعلب چیست؟

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟ در واقع پودری است که از آسیاب کردن غده های گونه ای از گیاهان تیره رنگ با نام علمی (orchis mascula) به دست می آید.

پیاز گیاه ثعلب حاوی مواد نشاسته ای است و معمولاً خشک می شودو از پودر آن در تهیه بستنی استفاده می شود.

این گیاه به دلیل طبیعت گرم و مرطوبی که دارد در درمان بیماری ها و ایجاد تعادل در افراد مختلف تاثیر بسزایی دارد.
*بیشترین کاربرد ثعلب در تهیه بستنی است که بستنی را کشدار می کند.

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟

نقش ثعلب در تولید بستنی

پای بستنی اروپایی در دوره قاجار به ایران رسید. در این زمان بستنی سازان ایرانی با افزایش مقدار خامه و افزودن گلاب و زعفران پایه های تولید بستنی سنتی را پایه گذاری کردند تا این دسر خوشمزه را به ایرانیان نزدیک کنند. جالب است بدانید که بعدها بستنی سنتی ایران به دنیای غرب راه یافت و حتی در پاریس و لس آنجلس نیز محبوبیت قابل توجهی پیدا کرد. نقش ثعلب در تولید بستنی قوام و خاصیت کشسانی بستنی است. البته امروزه در تولید صنعتی بستنی، خامه، مقداری آدامس طبیعی و یا جایگزین های دیگر استفاده می شود.

*امروزه جدای از تولید انواع بستنی، از ثعلب برای انواع ژله های کاور کیک استفاده می شود که در رنگ های مختلف و طعم های جدید در بازار موجود است.

[hwgold-dash bcolor=”#fd7″ align=”right” ]بیشتر بخوانید: بهترین قیمت خرید لسیتین مایع ویژه صنایع غذایی و شکلات [/hwgold-dash]

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟

طرز تهیه بستنی با ثعلب

دلیل اینکه میزان مواد اولیه مصرفی در تولید بستنی های مختلف در کارگاه های مختلف متفاوت است، بسته به میزان بستنی ای که قرار است تولید شود، مقدار مشخصی برای این مواد اولیه مشخص نکرده ایم.

تهیه بستنی با ثعلب در منزل

شیر پرچرب: ۴ پیمانه

ثعلب: ۲ قاشق چایخوری

شکر: ۲ لیوان

گلاب: ۱/۲ پیمانه

خلال پسته: ۲ قاشق غذاخوری

خامه: ۱۰۰ گرم

زعفران یا وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

اسانس هل یا گلاب: به میزان لازم

مرحله اول
اگر می توانید بستنی سنتی درست کنید، ابتدا خامه را در فریزر نایلونی یا یک سینی لبه دار بزرگ بریزید. به طوری که ارتفاع داخل سینی از ۲ میلی متر بیشتر نباشد. سپس آن را در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. توجه داشته باشید که اگر می خواهید بستنی معمولی درست کنید، نیازی به انجام این مرحله ندارید.

مرحله دوم
شیر را در مخزن فرآوری بریزید و دستگاه را روشن کنید (اگر در خانه بستنی درست می کنید و مخزن فرآوری ندارید، اشکالی ندارد شیر را در ظرف مناسبی بریزید) تا شیر بجوشد. پس از جوشاندن شیر، حرارت را کم کرده و وانیل یا زعفران، هل و گلاب را به شیر جوشیده اضافه کنید. به یاد داشته باشید که رنگ بستنی پس از سرد شدن روشن تر می شود. پس بهتر است کمی زعفران یا رنگ خوراکی دلخواه به آن اضافه کنید. سپس شکر و طلاب را کم کم به شیر اضافه کنید. نقش ثعلب در تولید بستنی کش آمدن آن است، پس یادتان باشد همزمان مخلوط را خوب هم بزنید تا مواد به خوبی حل شده و محلول یکدست شود. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بستنی به غلظت دلخواه برسد.

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟

ادامه مراحل تهیه بستنی با ثعلب در منزل

مرحله سوم
ورودی بسته را ببندید و برج خنک کننده را روشن کنید تا مواد داخل مخزن فرآیند خنک شود. اگر این بستنی را در خانه درست می کنید، در قابلمه را خاموش کنید و بستنی را در ظرف مناسبی بریزید. ظرف مخمر را در یک قابلمه بزرگتر پر از یخ قرار دهید. در مدتی که خامه داخل یخ است، خامه را با همزن بزنید تا غلیظ شود. البته با کمک برج خنک کننده و میکسر مخزن این فرآیند به راحتی انجام می شود. پس از کش آمدن بستنی، آن را به مدت ۳۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. با ۳ تا ۵ بار تکرار این عمل بستنی شما حالت کشسان و خامه ای پیدا می کند.

مرحله چهارم
اگر می خواهید بستنی معمولی درست کنید، نیازی به انجام این مرحله ندارید. اما اگر قصد تهیه بستنی سنتی را دارید در مرحله اول خامه ای را که در فریزر گذاشته اید خارج کرده و به قطعات کوچک برش دهید. تکه های خامه را با خلال پسته مخلوط کرده و داخل مخلوط بستنی بریزید و خوب مخلوط کنید. به یاد داشته باشید که نقش ثعلب در تولید بستنی سنتی، علاوه بر بهبود کیفیت ظاهری آن، قوی‌تر کردن بستنی نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است از این ثعلب در تولید بستنی سنتی استفاده شود.

مرحله پنجم
بستنی آماده شده را به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار می دهیم تا فرم بگیرد. به همین راحتی بستنی سنتی شما آماده سرو است.

[highlight-red bcolor=”#c600c7″ align=”right” ]ثعلب حاوی مواد نشاسته ای است و این ماده ای است که بستنی را کشدار می کند. با ثعلب به راحتی می توانید بستنی درست کنید.[/highlight-red]

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟

چند نوع ثعلب در ایران مصرف می شود؟

مواد اولیه بستنی با شیر و شکر و خامه مخلوط می شود که باعث سفت و چسبندگی شیر خامه شده و باعث کشسانی بستنی می شود. حتی از گذشته که بستنی با دست سفت می شد، این مواد اساس بستنی بوده اند. حالا حتی در خانه روباه را می شناسند زیرا خانم های خانه دار شروع به تهیه بستنی در خانه کرده اند. لازم به ذکر است که اندازه و میزان مصرف این محصول نیز بر اساس قانون است، بنابراین نباید تصور کنید که مصرف زیاد آن باعث بهبود کیفیت بستنی می شود، بلکه مصرف باید متعادل باشد.

 

در حال حاضر انواع ثعلب در بازار ایران وجود دارد:

  1.  ثعلب دانمارکی که بیشتر در بستنی های سنتی استفاده می شود.
  2.  ثعلب سانروز است که بیشتر برای بستنی قیفی استفاده می شود.
  3. از نوع سوم (ساندوز و سی ام سی) نیز استفاده می شود.
  4. سی ام سی ثعلب شاندونگ چین که بسیار با کیفیت و روشن است.

نوع بسته بندی ثعلب دانمارکی ۵ بسته نایلونی ۵ کیلوگرمی داخل پاکت می باشد که ۲۵ کیلوگرم می باشد.
متاسفانه به دلیل قیمت بالای ثعلب دانمارکی، برخی از تولیدکنندگان بستنی میزان آن را در تولید بستنی کاهش می دهند که باعث کاهش کیفیت آن می شود.

نکته: سعی کنید به تاریخ انقضای ثعلب حساس باشید زیرا اگر تاریخ انقضا بگذرد ثعلب بی تاثیر می شود و بستنی شما خراب می شود.

در مجموعه بازرگانی سورن علاوه بر پودر ثعلب،کنجد، انواع پودر کاکائو، پودر نارگیل، پودر قهوه، لسیتین، پودر ژلاتین،گوارگام و ده ها ماده اولیه دیگر توزیع می شود

ثعلب در بستنی چه نقشی دارد؟

 

 

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا