لسیتین

کاربرد لسیتین مایع ۱۲-۱۰ در شکلات + معرفی مراکز واردات

کاربرد لسیتین در شکلات

کاربرد لسیتین در شکلات و دلیل اصلی استفاده از خواص لسیتین در شکلات این است که ویسکوزیته ترکیب را در هنگام شکلات سازی اصلاح می کند و یک امولسیون کننده موثر است.

خواص لسیتین در سلامتی باعث شده تا کاربردهای زیادی داشته باشد. لسیتین را می توان از منابع مختلفی مانند سویا به دست آورد.

به دلیل فواید فراوان این ماده، از خواص لسیتین در شکلات نیز استفاده می شود. این ماده یک آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای بدن دارد. از طرفی طعم خوبی هم به شکلات می دهد.

کاربرد لسیتین در شکلات

لسیتین چیست؟

لسیتین فسفولیپید یک ماده روغنی با منشا گیاهی است. این فسفولیپید را می توان از منابع مختلف به دست آورد. اما بیشتر این ماده از سویا به دست می آید. زیرا سویا نسبت به سایر گیاهان بیشتر در دسترس است.

در واقع بیشتر لسیتین مورد استفاده در صنایع غذایی از سویا تهیه می شود. لسیتین یک چربی اشباع و زرد رنگ است که در دو نوع پودری و مایع در بازار موجود است.

این فسفولیپید برای مصارف مختلف تولیدی و صنعتی مانند شکلات سازی استفاده می شود. خواص لسیتین در شکلات بسیار قابل توجه است و یکی از مواد اصلی در ساخت انواع شکلات به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: قیمت پودر گوارگام | واردات گوارگام هندی | مشخصات Guar Gum اصلی آدامسی

کاربرد لسیتین در شکلات

فواید و کاربرد لسیتین در شکلات سازی

  1. یکی از مهمترین کاربردهای لسیتین تولید محصولات غذایی مانند کیک، بیسکویت، شیرینی و نان است. اما خواص لسیتین در شکلات سازی بسیار قابل توجه است به طوری که تاثیر آن به خصوص در اختلاط مواد اولیه شکلات غیر قابل انکار است.
  2. علاوه بر این، لسیتین به عنوان نگهدارنده در محصولات غذایی شناخته می شود و از ایجاد رنگ کریستالی یا سفید بر روی محصول جلوگیری می کند.
  3. لسیتین به دلیل خواص مختلف، جایگزین بسیار خوبی برای مواد اولیه مهم در شکلات است. استفاده از خواص لسیتین در شکلات باعث ایجاد بافتی صاف و همگن در محصول نهایی می شود.
  4. کنترل قند و میزان شیرینی محصول نیز توسط لسیتین انجام می شود و این نشان دهنده اهمیت و نقش لسیتین در شکلات است.
  5. این ماده همچنین به نفوذ چربی به بافت شکلات کمک کرده و ساختار آن را بهبود می بخشد.

کاربرد لسیتین در شکلات

خواص امولسیون کنندگی لسیتین در شکلات

لسیتین پیوند بسیار خوبی با چربی شکلات دارد، زیرا ساختار آن فسفولیپیدی است. این ویژگی لسیتین در تهیه سس شکلاتی بسیار موثر است. در حین تهیه سس شکلات، لسیتین به تشکیل امولسیون بین شکلات و قسمت مایع کمک می کند.

وقتی لسیتین به مواد شکلات اضافه می شود، سس شکلات را نرم می کند. بنابراین خواص لسیتین در شکلات باعث می شود فاز خامه ای، پوره میوه و آب بهتر با شکلات ترکیب شود.

کاربرد لسیتین در شکلات

از طرفی لسیتین خواص مفید زیادی برای بدن دارد. بنابراین خواص درمانی و فواید سلامتی متفاوتی نسبت به سایر امولسیفایرهای شیمیایی دارد. بنابراین استفاده از آن در صنعت شکلات سازی مطلوب خواهد بود.

کاربرد لسیتین در شکلات

تاثیر لسیتین بر کاهش ویسکوزیته و بازده اقتصادی

لسیتین و کره کاکائو هر دو عملکرد و نقش مشابهی در ساخت شکلات دارند و هر دو ترکیب باعث کاهش ویسکوزیته محصول می شوند. تولیدکنندگان بخش صنعتی ترجیح می دهند از لسیتین به جای کره کاکائو در محصولات خود استفاده کنند. زیرا با همین نتایج در کیفیت شکلات، استفاده از لسیتین برای تولیدکنندگان بسیار به صرفه است.

 خواص لسیتین موجود در شکلات منجر به ماندگاری بیشتر محصول می شود. با استفاده از خواص لسیتین در شکلات، به کره کاکائو کمتری نیاز است.

کاربرد لسیتین در شکلات

تبلور و کیفیت بیشتر با خواص لسیتین موجود در شکلات

هر چه ویسکوزیته مواد اولیه در تولید شکلات کمتر باشد، کیفیت تولید و برش محصول بالاتر است. استفاده از لسیتین سویا نیز به همین موضوع مربوط می شود.

استفاده از خواص لسیتین در مایع شکلات به کریستال های شکلات نظم می دهد و خنک شدن آن را آسان می کند.

نقش خواص لسیتین در شکلات را می توان بیان کرد زیرا منجر به ایجاد ساختاری منسجم و بهبود تبلور می شود. استفاده از لسیتین در ساخت شکلات باعث می شود مصرف کننده با ذوب شدن شکلات در دهان احساس بهتری داشته باشد.

کاربرد لسیتین در شکلات

فواید و کاربرد لسیتین در شکلات برای سلامتی

سطح کلسترول را بهبود می بخشد:

مصرف لسیتین با کاهش چربی خون و تاثیر بر متابولیسم چربی همراه است. این ماده در فرآوری چربی و کلسترول نقش موثری دارد و به همین دلیل به برخی افراد توصیه می شود از مکمل های لسیتین برای کاهش کلسترول استفاده کنند. استفاده از لسیتین همچنین توانایی کاهش کلسترول LDL بیش از حد و افزایش سنتز HDL در کبد را دارد.

منبع کولین:

لسیتین حاوی ماده ای به نام فسفاتیدیل است. این ماده نقش مهمی در عملکرد کبد، حرکات ماهیچه ای، متابولیسم، عملکردهای عصبی و رشد مناسب مغز دارد. مکمل فسفاتیدیل کولین نقش حمایتی در سطح کلسترول، عملکرد مناسب کبد و عملکرد مغز دارد. بسیاری از فواید و خواص لسیتین به دلیل کولین موجود در آن است.

عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد:

لسیتین سویا عملکرد سیستم ایمنی را در موش های دیابتی افزایش داده است. لسیتین می تواند فعالیت ماکروفاژ گلبول های سفید را تا ۲۹ درصد افزایش دهد.

مقابله با استرس با خواص لسیتین در شکلات

یکی از فواید لسیتین وجود ترکیبی به نام فسفاتیدیل سرین است. این یک فسفولیپید رایج است که به تشکیل بخشی از غشای سلولی در گیاهان و حیوانات کمک می کند. بنابراین، لسیتین سویا فرموله شده خاص ممکن است خواص انتخابی کاهش استرس داشته باشد. بنابراین، استفاده از لسیتین می تواند در درمان طبیعی اختلالات مرتبط با استرس مفید باشد.

بهبود عملکرد شناختی

خواص موجود در لسیتین سویا به طور قابل توجهی حافظه را بهبود می بخشد. فسفاتیدیل سرین و اسید فسفاتیدیک موجود در لسیتین سویا اثرات مثبتی بر حافظه، شناخت و خلق و خوی سالمندان دارد.

کاربرد لسیتین در شکلات

خرید و فروش لسیتین در شکلات سازی

بخش عمده لسیتین مصرفی در ایران مربوط به صنایع غذایی است و از کشورهای مهم تولید کننده لسیتین مانند هند که کیفیت بالاتری نسبت به سایر کشورها دارد تهیه می شود. برای خرید و فروش لسیتین و استفاده از آن در صنایع غذایی باید به شرکت های وارد کننده لسیتین در ایران مانند سورن مراجعه نمایید.

در مجموعه بازرگانی سورن علاوه بر لسیتین، کنجد، انواع پودر کاکائو، پودر نارگیل، پودر قهوه، لسیتین، پودر ژلاتین، سی ام سی (پودر ثعلب) ،گوارگام و ده ها ماده اولیه دیگر توزیع می شود که در قسمت های مختلف این سایت توضیح داده شده است و اگر شما تولید کننده شیرینی پزی هستید توصیه می کنیم این مطالب را نیز مطالعه کنید.

کاربرد لسیتین در شکلات

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا