شکلات تخته ای

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟ | چگونگی ذوب نگه داشتن شکلات ؟

ذوب کردن شکلات تخته ای

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟ آب کردن شکلات یکی از مشکلات افرادی است که می خواهند با شکلات های مختلف کار کنند. منظور ما از کار با شکلات، تولید انواع محصولات شکلاتی است. این محصولات شکلاتی می تواند شکلات های بن بون، توت فرنگی شکلاتی یا استفاده از مولدهای شکلات باشد.

ذوب کردن شکلات ها در ابتدا کار سختی است اما با استفاده از روش های مناسبی مانند روش بن ماری و به کارگیری نکات مهم و کلیدی آن بسیار آسان می شود.

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

انواع روش های ذوب شکلات:

شکلات آب کردن روش های مختلفی دارد که بسته به امکاناتی که داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم. دقت داشته باشید که شکلات ها انواع مختلفی دارند و برای ذوب شدن به دمای خاصی نیاز دارند اما دما در یک محدوده است.

همچنین معمولا شکلات های سکه ای و تخته ای را آب می کنند، بنابراین برای آب شدن شکلات های تخته ای باید آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا زودتر آب شوند.

 

بیشتر بخوانید: کرم کاکائو ویژه قنادی سطلی (شکلات مایع صبحانه)

روش اول: استفاده از مایکروفر

در این روش ابتدا شکلات ها را در ظرف مناسبی ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروفر قرار می دهیم. سپس کاسه را بیرون آورده و شروع به هم زدن شکلات ها کنید.

به هم زدن ادامه می دهیم تا تمام شکلات ها آب شوند.

نکته: اگر بعد از هم زدن شکلات ها آب نشد، ظرف را به مدت ۵ ثانیه در فر قرار دهید و دوباره هم بزنید. این کار را تا زمانی که شکلات ها کاملا آب شوند ادامه دهید.

نکته: اگر دمایی که به شکلات ها می دهیم زیاد باشد احتمال سوختن و سفت شدن شکلات ها زیاد است پس باید خیلی مراقب باشید.

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

روش دوم: با استفاده از روش بن ماری

خوب وقت آن رسیده که روش بن ماری را یاد بگیریم که با استفاده از آن می توان انواع شکلات را آب کرد. در روش بن ماری همانطور که در عکس زیر مشخص است دو ظرف داریم.

ظرف شماره ۱ حاوی شکلات هایی است که قرار است ذوب شوند و استفاده شوند.

ظرف شماره ۲ که بزرگتر است حاوی آب است که باید آن را به نقطه جوش رساند و سپس شعله را کم کرد.

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

روش بن ماری چیست؟ و تاریخچه آن

Bain marie روشی است که در قرن پانزدهم توسط کیمیاگری به نام ماری استفاده می شد. ما به جزئیات اصلی روش بن ماری که در آن سال ها استفاده می شد نمی پردازیم و جزئیات بیشتر را می توانید در لینک های مربوطه مطالعه کنید.

بحث اصلی ما در این مقاله استفاده از روش بن ماری برای آب کردن شکلات است. در این روش با استفاده از دو ظرف یکی حاوی آب شکلات را آب کرده و روی حرارت شعله قرار می دهیم.

از شکلات ذوب شده برای تهیه انواع کیک و شیرینی و یا تزیین کیک، شیرینی، دسر و بستنی استفاده می شود.

چه نوع شکلاتی را می توان با بن ماری آب کرد؟

همانطور که می دانید شکلات ها انواع مختلفی دارند که از نظر کیفیت، طعم و مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

اصولا شکلات دو نوع اصلی دارد (واقعی) و این نوع نامگذاری به دلیل وجود کره کاکائو در شکلات است. یعنی اگر در ترکیب یک شکلات از کره کاکائو واقعی استفاده شود به آن شکلات واقعی و اگر از آن استفاده نشود شکلات مرکب می گویند. به زودی در مقاله ای با عنوان تفاوت شکلات های ریلی و مرکب به شرح و توضیح انواع شکلات ها و بیان نکات مهم می پردازیم.

تا اینجا متوجه شدیم که شکلات های ریلی و ترکیبی وجود دارد. حالا این نوع شکلات ها می توانند شکل های مختلفی داشته باشند.

دو نوع رایج شکلات، شکلات تخته ای و تخته سکه ای هستند

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

شکلات سکه ای

شکلات های سکه ای یکی از رایج ترین شکلات هایی هستند که برندهای مختلف برای ارائه محصولات خود از آن استفاده می کنند. آب کردن شکلات های سکه ای به دلیل اندازه کوچک آنها بسیار آسان است.

در واقع، هرچه شکلات‌هایی را که می‌خواهیم ذوب کنیم کوچک‌تر، آب کردن آن‌ها آسان‌تر است. در زیر دو مدل شکلات سکه ای را مشاهده می کنید.

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

سمت راست شکلات Riel Calbot محصول کشور بلژیک و شکلات سمت چپ مدل سکه ای محصول ایران است.

شکلات تخته ای

موارد استفاده از شکلات تخته ای محدودیتی ندارد و با ذوب آن به عنوان شکلات ذوب شده می توان از آن برای تزیین کیک و دسر و ایجاد اشکال زیبایی استفاده کرد که پروانه شکلاتی یکی از زیباترین آنهاست. با رنده کردن شکلات تخته ای می توانید شکلات را خرد کرده و از آن برای تزیین کیک، شیرینی و بستنی استفاده کنید.

شکلات تخته ای نیز دو مدل ریلی و کامپوزیت دارد که بستگی به شرکت تولید کننده آن دارد. برای تهیه شکلات تخته ای ابتدا آنها را ذوب کرده و سپس در قالب های تخته ای ریخته و می گذاریم تا یخ بزنند و شکل قالب را به خود بگیرند.

یک نکته بسیار مهم در ذوب شکلات تخته ای این است که ابتدا باید شکلات تخته ای را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و سپس شروع به آب شدن آنها کنیم.

در واقع هر چه شکلات بزرگتر باشد حرارت کمتری به تمام نقاطش می رسد و کندتر آب می شود. از طرف دیگر، هر چه حرارت بیشتری به شکلات وارد شود (یعنی بیش از حد کافی)، مولکول های آن از بین رفته و شکلات می سوزد.

پس باید هنگام آب کردن شکلات ها بسیار مراقب باشیم.

برای آشنایی و شرایط کامل تهیه شکلات تخته ای مطلب زیر را مطالعه نمایید:

 

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

چگونه شکلات را برای مدت طولانی ذوب شده نگه داریم؟

اگر دمای شکلات ها از مقدار مشخصی پایین بیاد سریع سفت میشن و باید روش بن ماری رو براشون تکرار کنید. اما اگر سعی کنید دمای شکلات ها را در حد معینی که حدود ۲۸-۳۸ درجه سانتیگراد است نگه دارید (البته باز هم برای شکلات های مختلف متفاوت است) می توانید شکلات ها را برای مدت زمان بیشتری آب شده نگه دارید. .

برای این منظور هر چند ثانیه که نیاز دارید ظرف شکلات ها را چند ثانیه روی بخار آب قرار دهید و هم بزنید و دوباره استفاده کنید.

البته در نظر داشته باشید به جای تهیه شکلات تخته ای و آب کردن آن میتوانید از همان ابتدا شکلات مایع تهیه و استفاده نمایید.

 

 

شکلات تخته ای را چگونه آب کنیم؟

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا